O nemocech koček

Kočky žijí s člověkem již dlouhou dobu a to dnes čím dále častěji pouze v lidských příbytcích a ne venku. Je tedy nasnadě, že i zdravotní stav se odvíjí od způsobu kočičího života. Trochu jiné problémy mají kočky trávící venku 90% svého času a kočky trávící uvnitř domů 100% času. Připomeňme tedy nejdůležitější zdravotní postižení, která nás mohou čekat, vlastníme-li kočičího kamaráda.

Pro kočky pobíhající venku jsou nejdůležitějšími zdravotními riziky především parazité, kteří jsou schopni zvíře hodně oslabit a dát tak prostor dalším nemocem. Z vnitřních parazitů jsou nejčastější škrkavky a tasemnice, které mohou kočku doslova umořit. Proto je třeba nezapomínat na důkladné a velmi časté odčervování, které by mělo být u venkovních koček prováděno 1x za 2-3 měsíce. Pokud je invaze velmi silná, je nutno odčervit velmi intenzivně několikrát za sebou, tasemnice se tak snadno nevzdává svého hostitele. Z vnějších parazitů velmi vážným může být svrab. Ten je díky teplému počasí čím dál častější. K nákaze může dojít nejčastěji od jiných koček, zejména toulavých, a často nemusí být dlouho majitelem zaznamenán. Až když už začíná vypadávat srst a objeví se strupy. Léčba je celkem jednoduchá, ale je třeba přijít včas, než je kočka zcela vyčerpaná. Blechy a všenky dokáží způsobit silné záněty kůže a vypadávání srsti, blechy rovněž přenášejí tasemnice. Tady je léčba zpravidla velmi jednoduchá pomocí léků ve formě spot-on, kapiček mezi lopatky, nebo sprayů. Nesmíme ale zapomínat na sanaci míst, kde kočka spává nebo leží, abychom předešli nové infekci.

Velmi častou infekcí venkovních koček je kočičí chřipka, projevující se kýcháním, hnisavým výtokem z očí a nosu, sníženým příjmem potravy a hubnutím. Postihuje více právě oslabené kočky a pozdní koťata narozená na podzim. Pokud se ponechá bez léčby, dokáže zvířátko zabít. Dá se proti ní očkovat, vakcína je sice dražší, ale chrání celkem spolehlivě. Zřídka se může stát, že i přes vakcinaci kočka chřipku dostane, ale její průběh pak zdaleka není tak závažný jako když zvíře očkované není.

U domácích koček, které téměř nikdy ven nechodí, se více projevuje soužití s člověkem. Kočky se přizpůsobují režimu v domácnosti, náladám majitele a ač se to zdá divné, trpí civilizačními chorobami podobně jako člověk. Mohou se objevit poruchy chování, někdy může být kočka velmi agresívní. Tady je možné vyzkoušet uklidňující feromony ve formě odpařovadel nebo sprayů, které mají za cíl zvířátku čichovými vjemy vytvořit bezpečí domova. Zkušenosti s jejich použitím jsou velmi dobré. Závažná je obezita, která s sebou nese další rizika postižení vnitřních orgánů, slinivky břišní, jater a podobně. Je často způsobena nedostatkem pohybu, ale i stressy. U kastrovaných koček je nebezpečným onemocněním, nicméně docela častým, urolithiáza, čili vznik kamenů a písku v močových cestách. Ty vyvolávají záněty močovodů a močového měchýře, bolestivost, v moči se objevuje krev. Pokud chovatel něco takového zjistí, měl by neprodleně se zvířátkem navštívit veterináře. Samotný zánět je léčitelný, ale kočka zpravidla musí být převedena na dietu, která ji kamenů zbaví. Typ kaménků musí být určen pro správný výběr diety. Při pozdním zjištění, když už zvířátko nemůže močit a došlo k ucpání cest, je veškerá léčba, i chirurgická, málo platná.

naše další příspěvky